Isossa-Britanniassa, Israelissa ja Yhdysvalloissa, muun muassa, taideterapia kuuluu kiinteänä osana koulun rakenteisiin. Näissä maissa taideterapeutit ovat osa koulun henkilökuntaa ja osallistuvat kuntouttavan toiminnan lisäksi oppilaiden tuen arviointiin ja moniammatillisiin kokouksiin. Näissä maissa on huomattu ja todettu taideterapian hyödyt mm. nepsylasten tukemisen kohdalla. Ikävä kyllä me täällä Suomessa elämme sen verran takapajulassa, ettemme ole asiaa tajunneet.
Tutkimusten mukaan taideterapialla voitaisiin kouluissa tukea yksilön psyykkistä, kasvatuksellista, sosiaalista, fyysistä sekä tunne-kehitystä.
Tämä kirja paneutuu taideterapian hyödyntämiseen lasten ja nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukena. Ryhmäluotsaaja on jaettu kahteen osaan, joista ensimmäisessä käsitellään luovien menetelmien käytön teoriaa sekä avataan niiden viemistä mm. koulumaailmaan. Toinen osa sisältää eri tuen tarpeisiin suunniteltuja ja toteutettuja harjoituskokonaisuuksia. Näissä toimintakokonaisuuksissa käsitellään koululaistaitoja, toiminnanohjausta, nepsyhaasteita ja ADHD:ta, minäpystyvyyttä, sosiaalista ahdistusta, tunne- ja tietoisuustaitoja sekä itsetuntoa ja omia vahvuuksia.
Kirjan harjoitukset on kehitetty kuntouttavassa opetuksessa laaja-alaisen erityisopetuksen piirissä, pienluokkatyöskentelyssä ja etsivän harrastustoiminnan ryhmissä. Harjoitukset sopivat toteutettavaksi myös koulumaailman ulkopuolella, esimerkiksi ryhmätoiminnoissa.
Maiju Multanen & Pia Angeria
Kommentit
Lähetä kommentti