Lapsi oppii oman käyttäytymisensä säätelyä vain sopivasti kuormittuneena.
Miellämme lapsen helposti huonokäytöksiseksi, jos hänen käyttäytymisensä ei mielestämme
sovi tilanteeseen. Esimerkiksi sukujuhlissa energiaa pursuvaa ja liikkeeseen pyrkivää lasta pidetään usein kurittomana.
Näennäisesti huonossa käyttäytymisessä on kuitenkin kyse oman kuormituksen säätelystä.
"Samalla tavoin kuin aikuinen purkaa kuormitustaan esimerkiksi liikkumalla tai menemällä
lepäämään, myös lapsi säätelee omaa kuormitustaan”, kertoo Tenavat tasapainoon -kirjan
kirjoittanut toimintaterapeutti Merja Tompuri. ”Lapset eivät toki valitse toimintaansa ajatellen,
että tilanne on kuormittava ja nyt vähennän stressiä liikkeen avulla, vaan säätely tapahtuu
automaattisesti keskushermoston ohjaamana.”
Jos säätelyyn ei ole mahdollisuutta tai jos sen tarve sivuutetaan, kuormitus kasvaa liian
suureksi. Silloin ihminen, niin aikuinen kuin lapsi, voi huonosti.
Kuormitus ei itsessään ole huono asia. Oleellista on tasapaino, jota voi tavoitella säätelemällä
kuormituksen lisäksi vireyttä ja tunteita sekä vahvistamalla sisäistä rauhoittumisjärjestelmää.
Näitä keinoja voi oppia jo lapsikin.
Säätelytaidot opitaan vuorovaikutuksessa. Oleellista on vuorovaikutus turvallisen aikuisen
kanssa. Koska taitojen oppiminen vie myös aikaa, tärkeää on lapsen kanssa toimivien aikuisten
yhteistyö.
”Kun lapsi on sopivan kuormittunut ja vireä, hänellä on parhaat edellytykset oman käyttäytymisen
säätelyyn. Tässä tasapainon tilassa hänen on helpointa oppia uutta, nauttia elämästä
sekä olla vuorovaikutuksessa toisten kanssa”, Tompuri toteaa.
Tompurin 3.11. julkaistavassa Tenavat tasapainoon -teoksessa esitellään monipuolisesti
keinoja lapsen kuormituksen ja vireyden säätelyyn. Keinoissa yhdistellään mindfulnessia,
toimintaterapiaa ja sensorisen integraation terapiaa.
”Voidaan ajatella, että kirjassa esitellyillä keinoilla rakennamme myös hyvää menneisyyttä
tulevaisuuden aikuisille. Kun vahvistamme lasten hermoverkostojen tasapainoa luovia yhteyksiä,
he saavat eväitä kohdata maailman iloineen ja suruineen”, Tompuri toteaa.
Lehdistötiedote | PS-kustannus
Millaiset tekijät ovat lapsen käyttäytymisen taustalla? Millaisia yksilöllisiä keinoja voisimme antaa tasapainoisen arjen pohjaksi?
Lapsen toimintaa havainnoimalla saamme tietää, mitä hyvä mieli ja oppiminen kullakin hetkellä vaativat. Kun löydetään kullekin lapselle sekä aktivoimis- ja motivointikeinoja että rauhoittumis- ja stressinsäätelykeinoja, voidaan tukea lapsen ja hänen kanssaan toimivien aikuisten sujuvaa arkea.
Teoksessa kerrotaan, mitä asioita voit havainnoida lapsen käyttäytymisestä, ja esitellään menetelmiä, joilla voit tukea lapsen sisäisen rauhoittumisjärjestelmän toimintaa ja auttaa häntä pitämään yllä sopivaa vireystilaa. Käytännön tueksi mukana on useita tehtävä- ja lomakepohjia.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaMukana arvonnassa. Vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta kirja.
VastaaPoistaMukana arvonnassa, mielenkiintoinen opus!
VastaaPoistaEn tiedä näkyykö meiliosoute, joten se vielä tässä...
VastaaPoistaOonjustiina @gmail.com
Tämä kirja kiinnostaa todella kovasti!
VastaaPoistaminuhno@gmail.com
Uskon että tästä kirjasta olisi minulle hyötyä lähihoitajana ja tätinä :)
VastaaPoistaannikajokinen95@gmail.com
Erittäin kiinnostavaa! Mukana arvonnassa :)
VastaaPoistanetteri@gmail.com
Iso kiitos teille jokaiselle osallistumisesta arvontaan! Random.org arpoi voittajaksi Tinden, onnea! Voittajaan on otettu yhteyttä sähköpostilla. Mukavaa kevättä kaikille ja jos kirja kiinnostaa, saa sen kauttani alennuksella, mutta tästä lisää myöhemmin blogissani!
VastaaPoista